Jakie powinno być maksymalne ciśnienie w oponach?

Jednym z ważniejszych obowiązków każdego kierowcy jest sezonowa wymiana opon. Stan ogumienia przekłada się na bezpieczeństwo na jezdni oraz komfort pracy, co jest ważne nie tylko w przypadku samochodów osobowych i dostawczych, ale również ładowarek, równiarek czy innych maszyn. Właśnie dlatego trzeba zwracać uwagę nie tylko na ich kondycję, ale również ciśnienie. Jakie powinno być maksymalne ciśnienie w oponach i czym może skutkować ich niedopompowanie?

Jakie ciśnienie w oponach jest optymalne?

Bezpieczeństwo na drodze czy w miejscu pracy to jedna z ważniejszych kwestii, na które powinni zwracać uwagę kierowcy. Właśnie dlatego odpowiedni poziom ciśnienia w oponach do ładowarek, równiarek czy innych pojazdów jest tak ważny. Co do zasady za optymalny poziom ciśnienia jest uważana wartość 3,0 bara. Warto jednak pamiętać, że pojazdy są różne, dlatego należy kierować się zaleceniami producenta albo specjalistów w serwisie, którzy je wymieniają.

Często zdarza się tak, że sugerowana wartość ciśnienia jest umieszczona w instrukcji obsługi pojazdu. Czasami też można ją znaleźć na specjalnej tabliczce znamionowej w ościeżnicy drzwi, w schowku albo na klapce od wlewu paliwa. Oprócz tego należy też zwrócić uwagę na informacje, które znajdują się bezpośrednio na oponach. Jednak w tym przypadku jest to maksymalna wartość ciśnienia, której nie można przekroczyć, aby bezpiecznie korzystać z pojazdu.

Dlaczego odpowiednie ciśnienie w oponach jest tak ważne?

Warto zwrócić uwagę na to, dlaczego odpowiedni poziom ciśnienia w oponach do równiarek czy innych maszyn jest tak ważny. Otóż w przypadku źle napompowanych opon parametry trakcyjne mogą ulec pogorszeniu. Co więcej, spadek ciśnienia powietrza zmniejsza nośność opony, a więc jej zdolność do przenoszenia odpowiedniego obciążenia w określonym czasie i na określonych odległościach. Wpływa to na żywotność opony, bezpieczeństwo eksploatacji i większe zużycie paliwa. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie robocze obniża przyczepność, redukuje komfort jazdy i sprawia, że w określonych warunkach opona staje się bardziej podatna na uszkodzenia gdyż traci swoje naturalne walory amortyzacji.