Na co zwrócić uwagę przy wyborze opon przemysłowych?

Wybór odpowiedniej opony przemysłowej to niełatwe zadanie. Zapraszamy więc do przeczytania naszego artykułu, w którym podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę, wybierając odpowiednie ogumienie tego typu.

Wybór opony przemysłowej w 5 krokach

1. Rozmiar opony

To podstawowy parametr i najprostszy do określenia. Rozmiar jest „przypisany” do maszyny i dopasowany pod względem technicznym przez jej projektanta. Maszyna „wychodzi” z fabryki z felgami o średnicy i szerokości, na które (w większości przypadków) można zamontować tylko jeden rozmiar opony.

Ważna informacja dla początkujących: rozmiar może być określany w calach albo mm. Dla przykładu, najpopularniejszy rozmiar opony do żurawi samojezdnych to 445/95R25 i jest to dokładnie ten sam rozmiar co 16.00R25.

Zdarza się, że zmieni się charakter pracy maszyny i zachodzi potrzeba zmiany opon na szersze/węższe czy wyższe/niższe. W pewnych granicach można to zrobić (maszyny rolnicze i mniejsze przemysłowe), jednak w większości przypadków oznacza to konieczność zmiany felg. Tak czy inaczej jest to sprawa dla zaawansowanych, jeszcze lepiej dla fachowców, a nie dla początkujących.

2. Konstrukcja

Większość osób, myśląc o oponie, widzi przed oczyma typowe ogumienie dla samochodów osobowych czy ciężarowych, a więc oponę pneumatyczną, radialną, całostalową. I najczęściej tak jest również w oponach przemysłowych. W wielu przypadkach jest to najlepsze rozwiązanie, zapewniające długą żywotność i większy komfort jazdy. Jednak warto pamiętać, że są jeszcze opony diagonalne oraz pełne (inaczej superelastyczne). Opony diagonalne, historyczny poprzednik opon radialnych, nadal doskonale się sprawdzają w niektórych zastosowaniach, ponieważ są tańsze, a zalety opony radialnej nie są tam tak widoczne (rolnictwo, logistyka portowa i intermodalna czy transport wewnętrzny). Opony superelastyczne nikogo nie dziwią w wózkach widłowych, jednak w większych maszynach jest to rzadszy widok, a decyzja o ich wyborze musi być bardzo dobrze przemyślana. Ich przewaga nad oponami pneumatycznymi jest gigantyczna, jednak mają swoje ograniczenia, więc nie każdy charakter pracy umożliwia ich zastosowanie. Ich wybór powinien zależeć od decyzji fachowców.

3. Nośność i dopuszczalna prędkość jazdy, ilość gwiazdek

Nie można o tym nie wspomnieć, jednak trudniej zwięźle wyjaśnić. W przypadku opon wielkogabarytowych częściej mówimy o ilości gwiazdek (od 1 do 3). Im ich więcej, tym silniejsza konstrukcja, a więc wyższe indeksy prędkości i nośności. W mniejszych sprzętach budowlanych (koparko-ładowarki, ładowarki teleskopowe, koparki itd.) oraz maszynach rolniczych opon nie opisuje się gwiazdkami, ale indeksami. Wynika to z większych rozpiętości dopuszczalnych prędkości maszyn i przewożonego/ciągnionego ciężaru. Użytkownik zwykle wi,e z jakimi prędkościami maszyna jeździ i jak bardzo jest obciążona. Doradca handlowy będzie wiedział, co zaoferować.

4. Charakter pracy – rodzaj bieżnika

W przypadku opon wielkogabarytowych mamy spory wybór. Po pierwsze należy wybrać klasę opony (od 2 do 5 dla ładowarek, od 2 do 4 dla wozideł). Im wyższa klasa tym mocniej zbudowana jest opona i więcej przeżyje. W odróżnieniu od gwiazdek, wyższa klasa nie oznacza wyższych indeksów nośności czy ładowności, ale odporność bieżnika na zniszczenie. Po drugie trzeba zdecydować się na kształt rzeźby bieżnika. Albo zależy nam na trakcji kosztem wytrzymałości albo na odwrót. Te kwestie zawsze idą ze sobą w parze.

5. Marka, jakość

Pozostaje decyzja, jaką markę wybrać. Im cięższa praca maszyny, tym lepsze będą bardziej markowe opony. Jeśli maszyna pracuje lekko i mało, można zdecydować się na opony tańsze, jednak wybór najtańszego produktu często jest ekonomicznie nieuzasadniony, bo opona nie zużyje się, tylko „wybuli” - czyli ulegnie wewnętrznemu uszkodzeniu zanim zdąży na siebie zapracować. Najtańsze opony to najczęściej prywatny import, zazwyczaj chińskich, marek więc marne szanse na uznanie ewentualnej reklamacji. Najchętniej obecnie wybierane są opony z tzw. środkowej półki, których jakość mocno się w ostatnich latach poprawiła, a cena jest wyraźnie niższa od opon klasy premium. To dlatego opony marki MTP tak dobrze zadomowiły się w polskich kopalniach i przy budowie dróg. Klientów przekonuje bardzo dobry stosunek jakości do ceny oraz doradztwo techniczno-handlowe przedstawicieli.