Opony wielkogabarytowe w przemyśle

Opony wielkogabarytowe są oponami specjalistycznymi dla ciężkich pojazdów pracujących w trudnych warunków terenowych, szczególnie w przemyśle budowlanym i wydobywczym. Warunki te obejmują m.in. place budów, kopalnie, kamieniołomy itp. Stosuje się je w pojazdach typu ładowarki, równiarki drogowe, żurawie czy wozidła przegubowe i sztywnoramowe. Ze względu na wykonywane obowiązki i rodzaj okoliczności (temperatura, podłoże, zagrożenia), opony wielkogabarytowe mają inną budowę i charakterystykę, niż zwykłe opony.

W maszynach budowlanych zwykle stosuje się opony o budowie radialnej, to jest takiej, gdzie osnowa ułożona jest prostopadle do drutówki. Dlatego też muszą być o wiele bardziej wytrzymałe (stalowe opasania wewnątrz i wzmocnienia boków), odporne na ścieranie czy przecięcie (inne materiały, konstrukcja i sposób mocowania na osi), mieć charakterystyczny, potężny bieżnik (ułatwia czyszczenie i chłodzenie, poprawia trakcję pojazdu), mają też przez to o wiele większą żywotność. Zależnie od rodzaju pojazdu i zadań przezeń wykonywanych stosuje się opony wielkogabarytowe różnych typów.

Jak dbać o opony wielkogabarytowe?

Właściciele pojazdów budowlanych, chcąc właściwie zadbać o opony swoich pojazdów powinni przede wszystkim odpowiednio dobrać je do typu pojazdu i warunków, w których będą użytkowane, a następnie trzymać się zaleceń producentów. Niektóre opony oferują znakomite właściwości jezdne w trudnym terenie, z kolei inne są wyjątkowo wytrzymałe, aby wozić potężny urobek w trudnych warunkach i, często, na duże dystanse. Odpowiednio dobrane opony pozwolą nie tylko zoptymalizować długość i efektywność ich użytkowania, ale też zmniejszyć koszty działalności.

Bardzo istotnym elementem dbałości o opony wielkogabarytowe jest utrzymywanie w nich odpowiedniego ciśnienia, które wskutek eksploatacji, zwłaszcza ciągłej, wzrasta we wnętrzu opon, powinno być więc regularnie monitorowane (przy umiarkowanej temperaturze raz w tygodniu, przynajmniej raz dziennie w wysokiej). Nadmierne ciśnienie nie zapewni pojazdowi stosownej amortyzacji, ale też spowoduje zużycie środkowej części bieżnika, przez co wzrasta wrażliwość na przecięcia oraz pęknięcia spowodowane uderzeniem. Skróci też czas użytkowania. Z kolei za niskie ciśnienie przyczyni się do ścierania bieżnika po bokach opony, znacznego odkształcenia i separacji warstw opony, wreszcie zwiększa podatność na uderzenia. Ważna jest również kondycja obręczy opon: powietrza w oponach będzie ubywać, jeżeli zostały one zamontowane na brudne czy zardzewiałe obręcze.

Użytkownik opon powinien przestrzegać także kilku innych prawidłowości, dzięki którym ogumienie w jego pojeździe będzie długo i skutecznie pełniło swoją rolę. Opony nie powinny być przeciążane, naraża to, bowiem materiał, z którego są wykonane na nadmierne obciążenia, przez co szybciej ulegną one zniszczeniu. Kolejnym elementem mającym znaczenie dla żywotności opon jest prędkość, z jaką poruszają się pojazdy budowlane. Jeżeli będzie ona dostosowana do konkretnego rodzaju opon i warunków podłoża, opony na dłużej zachowają swoje właściwości jezdne. Warto także wiedzieć, że określone modele opon mają wyznaczone dystanse, na jakich mogą się bezpiecznie poruszać, stąd też, w celu przedłużenia ich żywotności, producenci opon wielkogabarytowych zalecają przestrzeganie tych dystansów.