Telefon (48 12) 626 08 55

Telefon (48 12) 626 07 90

Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

wybierz język

Oznaczenia opon. Co nam mówią?

Opony w każdym pojeździe to bardzo ważny element, o który należy odpowiednio dbać. Ich zadaniem jest zapewnienie optymalnego bezpieczeństwa, komfortu, trwałości oraz ekonomii podróżowania. Muszą też stawiać czoła bardzo zróżnicowanym nawierzchniom i być odporne na zmienne warunki atmosferyczne. Współczesne opony to bardzo wyszukany produkt, stworzony w taki sposób, aby spełniać wymagania klientów.

Na oponach znajduje się wiele oznaczeń i symboli, które nie zawsze są dla nas jasne. Oto najważniejsze oznaczenia oraz ich tłumaczenie:


 Rozmiar opon


Każda opona ma jakiś rozmiar i jest to podstawowa informacja. Opona w niewłaściwym rozmiarze nie będzie pasować na felgi w Twoim pojeździe i może nie być dozwolona przez producenta do Twojego auta ze względu na różne ograniczenia techniczne, homologacyjne, itp. Zawsze sprawdzaj ten parametr jako decydujący o wyborze w pierwszym rzędzie. Znaleźć go można na zewnętrznym boku opony. Jest to szereg kilku cyfr napisanych dużą czcionką (np. 205/55 R16 albo 225/50 R17). R jest oznaczeniem konstrukcji opony (radialna), 205 to szerokość opony w milimetrach, a 55 to jej profil, czyli stosunek wysokości jej boku do jej szerokości.


 Zimowe/letnie


Na oponach znajdziesz symbole informujące o tym, czy dana opona jest przeznaczona do eksploatacji w warunkach zimowych czy letnich. Na zimowych powinien być widoczny płatek śniegu albo potrójny szczyt górski (3PMSF), a także oznaczenie M+S. Jeśli nie ma takiego symbolu, to znaczy, że nie jest to opona zimowa.


 Indeks nośności i prędkości opony


Te indeksy mogą wyglądać np. tak: 91H. Są to zazwyczaj dwie cyfry i litera, czasami trzy cyfry i litera, a dla samochodów ciężarowych to dwie liczby oddzielone ukośnikiem i litera. Te parametry mówią nam o nośności pojedynczej opony przy maksymalnej określonej indeksem prędkości poruszania się. Przykładowa opona z indeksem nośności 91 uzyskuje maksymalną nośność 615 kg przy prędkości 210 km/h. Jeśli pomnoży się tę wartość przez liczbę opon w pojeździe, to zakładając prawidłowy dobór opon, uzyskuję się wynik większy niż dopuszczalna masa całkowita Twojego auta z pełnym obciążeniem. Taki dobór przynajmniej z tego punktu widzenia można uznać za prawidłowy.


 Wzmocnienia opon


To symbole mówiące nam, że taka opona ma podniesioną nośność, czyli jest w stanie przejąć większe obciążenie od opony standardowej, w tym samy rozmiarze. Są to oznaczenia: XL i C dla samochodów dostawczych. Inne oznaczenia opon wzmacnianych to np. EXL, RFD, REF, REINF.

 Opony typu Run on Flat


Opony z taką technologią pozwalają kontynuować jazdę przy całkowitej utracie ciśnienia bez ryzyka wypadku. Producenci ogumienia stosują różne oznaczenia: RFT, ZP, CSR, ROF.


 Maksymalne ciśnienie w oponie


Informację o maksymalnym ciśnieniu znajdziemy na każdej oponie jako MAX PRESS. Przy ustalaniu ciśnienia należy się kierować zaleceniami producenta pojazdu opisanymi w instrukcji obsługi i uwidocznionymi na naklejce w samochodzie.


 Data i miejsce produkcji opony


Na boku znajdziemy oznaczenie DOT – jest to numer seryjny opony. 4 ostatnie cyfry tego kodu wskazują na tydzień i rok produkcji opony. W innym miejscu znajdziemy informację o kraju produkcji opony (np. Made in Holland).


 Dopuszczenie do użytku


Znajdujący się na oponie symbol E oznacza, że opona została dopuszczona do ruchu na terenie Europy. Cyfra znajdująca się po tej literze oznacza kraj, który taką homologację wystawił.

 

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.