Blog

opony do maszyn

Opony do maszyn przemysłowych

Opony dzielimy na kilka rodzajów, które przeznaczone są dla danego typu pojazdu. Często wydaje nam się, że najważniejsze są opony do pojazdów osobowych, ponieważ w dużej mierze zawdzięczamy im bezpieczeństwo na drodze. Jednakże równie istotne są opony do maszyn przemysłowych. W tym celu wykorzystuje się przede wszystkim opony wielkogabarytowe. To specjalistyczne ogumienie dla ciężkich pojazdów pracujących w trudnych warunkach terenowych, szczególnie w przemyśle budowlanych i wydobywczym. Warunki te obejmują między innymi place budowy, kopalnie, kamieniołomy i wiele innych. Opony wielkogabarytowe stosuje się w pojazdach typu ładowarki, żurawie czy wozidła przegubowe. Warto podkreślić, że opony wielkogabarytowe mają inną budowę i charakterystykę niż zwykłe opony.

Czytaj więcej

opona

Bieżniki w oponach wielkogabarytowych

Opona przemysłowa zbudowana jest z kilku podstawowych elementów: osnowy, stopki, drutów, wypełniacza, paska stopowego, podkładu, opasania stalowego, bieżnika oraz wykładziny zewnętrznej. Bieżnik jest zewnętrzną częścią opony, która styka się bezpośrednio z nawierzchnią drogi. Wykonany jest on jako gruba warstwa zwulkanizowana z osnową i stanowi ochronę czoła opony przed uszkodzeniem. Ponadto dzięki odpowiedniej rzeźbie zwiększa ona przyczepność do opony do nawierzchni drogi. Rowki w bieżniku mają na celu odprowadzenie urobku i przeciwdziałanie w poślizgom. Warto pamiętać, że rzeźba bieżnika jest zaprojektowana odpowiednio do warunków w jakich będzie pracowała opona.

Czytaj więcej

opony budowlane

Opony budowlane używane

Na rynku opon przemysłowych znalazło się także miejsce dla opon budowlanych używanych, których zaletą jest przede wszystkim niższa od opony nowej cena. Wielu użytkowników stosuje to kryterium jako najważniejsze przy wyborze opon dla swojego pojazdu. Zobaczmy, czy jest to właściwe podejście.

Czytaj więcej

wozidła

Wozidła technologiczne

Wozidła technologiczne są specjalistycznymi pojazdami budowlanymi przeznaczenia pozadrogowego, służącymi do transportu i samowyładowania (zsypu) dużej ilości urobku (materiały sypkie, kruszywo itp.) w przemyśle wydobywczym lub drogowym. Ich ładowność może wynosić od 30 do nawet 1000 (!) ton ładunku, zaś specyfikę pracy wskazuje konstrukcja danej maszyny. Ogólnie występujący podział wyróżnia ze względu na konstrukcję ramy dwa rodzaje pojazdów. Wozidła sztywnoramowe są pojazdami o prostej, acz wyjątkowo wytrzymałej konstrukcji, największej ładowności i wysokim współczynniku mocy do masy. 

Czytaj więcej

opony do dźwigów

Opony dla dźwigów samojezdnych

Szczególnym przypadkiem opon stosowanych w pojazdach przemysłowych są opony używane w żurawiach i dźwigach samojezdnych. Pełnią one rolę nosiciela pojazdu zarówno w warunkach transportu drogowego, jak i w warunkach pracy w trudnym terenie, przez co powinny dobrze znosić trudy pracy w obu wspomnianych środowiskach. Oprócz zróżnicowanego środowiska pracy należy również wspomnieć o zakresie wykonywanych zadań: sam pojazd, aby dobrze wykonywał swe zadania, charakteryzuje się potężną masą własną, która jeszcze jest wzmagana przez masę przenoszonego przez dźwig ładunku. 

Czytaj więcej

opony

Opony wielkogabarytowe w przemyśle

Opony wielkogabarytowe są oponami specjalistycznymi dla ciężkich pojazdów pracujących w trudnych warunków terenowych, szczególnie w przemyśle budowlanym i wydobywczym. Warunki te obejmują m.in. place budów, kopalnie, kamieniołomy itp. Stosuje się je w pojazdach typu ładowarki, równiarki drogowe, żurawie czy wozidła przegubowe i sztywnoramowe. Ze względu na wykonywane obowiązki i rodzaj okoliczności (temperatura, podłoże, zagrożenia), opony wielkogabarytowe mają inną budowę i charakterystykę, niż zwykłe opony.

Czytaj więcej

opony przemysłowe

Budowa opony przemysłowej

Opona ma bardzo istotny wpływ na jakość prowadzenia pojazdu. Jej zadanie polega na zapewnieniu przyczepności na mokrej i suchej nawierzchni oraz odporności na ścieranie, a także zmniejszeniu hałasu oraz oporu toczenia. Niemożliwością jest stworzenie opony idealnej. Pierścienia, który będzie zwiększał lub zmniejszał wszystkie parametry. Każda zmiana ulepsza jedną właściwość kosztem kolejnej. Stąd też niezmiernie ważna jest optymalizacja. Idealna opona to pierścień, który spełnia swoje wymagania na odpowiednim poziomie. Wszystkie te czynniki zależne są od budowy opony.

Czytaj więcej

dzieje opon

Historia opony przemysłowej

Na pytanie; która część odgrywa najważniejszą rolę w samochodzie? Większość odpowiedziałoby: silnik, układ wydechowy, stabilizator, pierścienie uszczelniające bądź orurowanie. Zapewne mało kto zwróciłby uwagę na – opony. Maszyna może być wyposażona w najnowszy silnik i niezawodny układ wydechowy, jednak bez opony porusza się topornie  i niezgrabnie. Obecnie opony są jednym z najbardziej niezawodnych części samochodu, jednak ich rozwój trwał ponad 100 lat.

Czytaj więcej

opony przemysłowe

Rodzaje opon przemysłowych. Część II

We wcześniejszych wpisach podkreślaliśmy, jak ważnym elementem pojazdu jest opona przemysłowa. Z pozoru kawałek czarnej gumy umieszczonej na feldze. W rzeczywistości jest to część maszyny odpowiedzialna za komfort jazdy i bezpieczeństwo. Poznaliśmy pokroje opon podzielonych, według kształtu bieżnika. Warto zatem zaprezentować rodzaje opon podzielone według budowy wnętrza.

Czytaj więcej

opony bieżnik

Rodzaje opon przemysłowych. Część I.

Wydawałoby się, że opona to jedynie kawałek gumy umieszczonej na feldze. Czarna część koła odpowiedzialna za płynne poruszanie się maszyny. Wgłębiając się jednak w temat można dostrzec, że opona jest znacznie bardziej złożoną częścią. Nie jest to jedynie kawałek czarnej gumy, lecz dokładnie zaprojektowany element odpowiedzialny za bezpieczeństwo. Wynalazek posiadający na kilkanaście rodzajów. W tym, i kolejnych wpisach, pragniemy zaprezentować różnorodne gatunki opon.

Czytaj więcej